Σελίδες

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2008

Aμπντουλλάχ Οτζαλάν: Αυτά που συμβαίνουν είναι κάτι παραπάνω από επανάσταση

Ο Κούρδος λαϊκός ηγέτης Αμπντουλλάχ Οτζαλάν πραγματοποίησε την εβδομαδιαία τακτική συνάντησή του με τους δικηγόρους του. Ο Οτζαλάν, αξιολογώντας τις αντιδράσεις του κόσμου μετά την άσκηση φυσικής βίας στο πρόσωπό του από το προσωπικό των φυλακών, είπε ότι η απόφαση που πήρε ο λαός να αντιδράσει με τον συγκεκριμένο τρόπο, είναι κάτι που ξεπερνά την επανάσταση και τόνισε ότι ο ίδιος θεωρεί ότι οι αντιδράσεις του λαού είναι σωστές και τις χαιρετίζει. Ο Οτζαλάν είπε επίσης ότι όταν οι δημοκρατικές αντιδράσεις του λαού ενταθούν και φθάσουν σε σημείο να εισακουστούν από την κυβέρνηση και σε περίπτωση που του ζητηθεί να διαμεσολαβήσει, ο ίδιος θα κάνει το αυτό που του αναλογεί. Συγκεκριμένα ο Οτζαλάν είπε...:Η απολογία μου δεν έχει φθάσει ακόμα στο ευρωπαϊκό δικαστήριο ανθρωπίνων δικαιωμάτων" Είναι υπόθεση δυο ημερών, γιατί δεν την έστειλαν, δεν το καταλαβαίνω. Στην απολογία μου δεν λέω τίποτα που να είναι εναντίον της Τουρκίας. Το ΕΔΑΔ πρέπει να επιμείνει και να λάβει την απολογία μου, στην οποία αναλύω το καπιταλιστικό σύστημα. Η ανάλυσή μου πηγάινει πέρα από την προσέγγιση του Μαρξ. Νομίζω ότι φοβούνται την ιδεολογική απογύμνωση που θα υποστούν, γι' αυτό δεν στέλνουν την απολογία μου στο ΕΔΑΔ. Οι συχνές αναφορές του Ιλκέρ Μπασμπούγ (αρχ. ΓΕΕΘΑ) στο κράτος-έθνος και του Ερντογάν σε ορισμένα ζητήματα, σχετίζονται με το περιεχόμενο της απολογίας μου. Γι' αυτό λέω ότι το ΕΔΑΔ πρέπει να επιμείνει και να ζητήσει την απολογία μου".Το ΕΔΑΔ πρέπει να εγγυηθεί για την απολογία μου"Στην απολογία μου αξιολογώ και αναλύω και τον εβραϊκό παράγοντα και κάνω εναλλακτικές προτάσεις για να βρεθεί λύση στο πρόβλημα. Λές και κάποιες εξωτερικές δυνάμεις ενοχλήθηκαν από αυτά που έγραψα. Υπάρχουν πιέσεις από τις ΗΠΑ και το Ισραήλ. Στο θέμα αυτό το ΕΔΑΔ πρέπει να εγγυηθεί ότι θα φθάσουν σ' αυτό τα εκίμενα της απολογίας μου. Είναι σημαντικό θέμα. Αυτό που γίνεται τώρα παρεμποδίζει το δικαίωμά μου να υπερασπιστώ τον εαυτό μου. Για να συνεχίσω να γράφω την απολογία μου, πρέπει να υπάρχει μια εγγύηση από πλευράς του ΕΔΑΔ. Το ΕΔΑΔ πρέπει να παρέμβει σε αυτές τις πιέσεις που δέχομαι."Υπάρχουν εξωτερικές δυνάμεις που δεν θέλουν τη λύση"Ο Αβνί Όζγκιουρελ (Avni Özgürel) έγραψε κάτι που είχα πει στο παρελθόν ότι σε περίπτωση που εγώ επιχειρήσω να συμβάλλω στην οριστική επίλυση του Κουρδικού, θα με σκοτώσουν. Το ότι τολμούν και το γράφουν αυτό κάποιοι Τούρκοι διανοούμενοι είναι σημαντικό, επειδή υπάρχουν ξένες δυνάμεις που δεν θέλουν τη λύση. Αυτό λέει και εκείνος. Αυτό έλεγα πάντα και εγώ. Υπάρχουν δυνάμεις, ομάδες και λόμπι που δεν θέλουν τη λύση. Αυτό δεν το βλέπει η Τουρκία."Η λύση του εβραϊκού θα είναι λύση για ολόκληρο τον κόσμο"Η άποψή μου για τον εβραϊσμό είναι καθαρή. Έμβάθυνα και ανέλυσα το εβραίκό ζήτημα στην απολογία μου με τέτοιον τρόπο, που ξεπερνά και εξουδετερώνει τις διάφορες αντιεβραϊκές προσεγγίσεις. Στην απολογία ανέδειξα και το θέμα της εναλλακτικής λύσης στο πρόβλημα των Εβραίων. Όπως λέει ο Μαρξ ότι η απελευθέρωση της εργατικης τάξης είναι στην ουσία η απελευθέρωση της ίδιας της κοινωνίας, έτσι λέω και γω ότι η απελευθέρωση του εβραίκού λαού, είναι η απελευθέρωση όλου του κόσμου. Η σκέψη μου επεκτείνεται και στη δική τους απελευθέρωση. Τα λέω αυτά για να μην βγει ένας δεύτερος Χίτλερ και πάλι για τους Εβραίους. Εγώ είμαι αντίθετος σε τε΄τοιου είδους εθνικισμούς. Τουρκικός, κουρδικός, γερμανικός, αραβικός εθνικισμός, για μένα δεν έχουν διαφορά, είμαι αντίθετος σε όλους, καταδικάζω τους εθνικισμούς".Αυτά που συμβαίνουν στις μέρες μας είναι αποτέλεσμα της συνόδου του Καΐρου"Η Τουρκία βαδίζει ολοταχώς σε μια σοβαρή κρίση. Η Τουρκία κάνει ιστορικά λάθη και εγώ δεν θα ήθελα να συμμετέχω σ' αυτά. Δεν θα επιτρέψω να τα χρεώσουν σε μένα. Αυτά που συμβαίνουν στην Τουρκία έχουν και ιστορικές διαστάσεις. Είναι αποτέλεσμα της συνόδου του Καΐρου, που έγινε το 1920 και των αποφάσεων που ελήφθησαν εκεί. Ένας σύντροφός μου αναφέρει επίσης κάτι τέτοιο σε μια επιστολή του που μου έστειλε από μια φυλακή που βρίσκεται φυλακισμένος. Συμφνωώ με όσα αναφέρει. Η σύνοδος του Καΐρου είναι ένα ντοκουμέντο. Στη συνόδο αυτή αποφασίστηκε ο διαμελισμός του Κουρδιστάν και η διατήρηση σε εκκρεμότητα του Κουρδικού Προβλήματος, για να το επαναφέρουν κατά καιρούς στο προσκήνιο και έτσι να κρατούν υπό τον έλεγχό τους τη Μέση Ανατολή. Διαμελίζοντας το Κουρδιστάν σε τέσσερα κομμάτια, έθεσαν υπό τον έλεγχό τους τέσσερα κράτη της Μέσης Ανατολής. Σημαντικό ρόλο στη λήψη της συγκεκριμένης απόφασης έπαιξε η Αγγλία. Όλες οι προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για να αποτραπεί η επίλυση του Κουρδικού, σκοντάφτουν στις αποφάσεις εκείνης της συνόδου. Και γω βρίσκομαι σε αυτή τη φυλακή γι' αυτό το λόγο......Οι διεθνείς δυνάμεις κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για για να υλοποιήσουν τις αποφάσεις εκείνης της συνόδου. Γι' αυτό και γω λέω σε όσους έρχονται να συζητήσουμε, ελάτε να λύσουμε μεταξύ μας το πρόβλημα, μην το αφήνουμε στα χέρια των ξένων δυνάμεων. Υπήρξαν μάλιστα και αξιωματούχοι που ήθελαν λύσουμε το πρόβλημα μεταξύ μας."Ο Ερντογάν έχει κάνει συμφωνία με το στρατό"Ο Οζάλ έκανε κάποιες προσπάθειες για τη λύση. Τον παρεμπόδισαν. Μετά επιχείρησε να κάνι κάτι και ο Ερμπακάν. Δεν του το επέτρεψαν. Επίσης, κάποιοι από το στρατό το επιχείρησαν. Ο Κιβρίκογλου, την εποχή που ήταν αρχηγός ΓΕΕΘΑ, είχε στείλει έναν συνταγματάρχη. Ο στρατός ήθελε να επιβάλλει τη δική του λύση. Δεν το επέτρεψαν. Δεν δέχτηκαν τη λύση του Οζάλ, ούτε του Ερμπακάν, ούτε του στρατού. Έτσι το πρόβλημα παρέμεινε άλυτο. Ακόμα και ο Ετζεβίτ πήρε κάποιες πρωτοβουλίες για λύση το 2002. Όταν με έφεραν εδώ, στη φυλακή, ήλθε κάποιος αξιωματούχος και μου είπε ότι εκπροσωπεί τον ίδιο τον Ετζεβίτ. Εγώ τα έχασα. Ο νόμος της Ραχσάν Ετζεβίτ που έδινε χάρη σε ορισμένους πολιτικούς κρατουμένους δεν ήταν άσχετος με τις διαθέσεις και τις προθέσεις του Ετζεβίτ για λύση. Ούτε αυτό το επέτρεψαν. Τότε το εθνικιστικό κόμμα ΜΗΡ παρεμπόδιζε τη λύση. Πιο μετά ο Ερντογάν θέλησε να κάνει κάτι, όμως παρεμποδίστηκε από τις ΗΠΑ και από άλλες ξένες δυνάμεις. Στη συνέχεια ο Ερντογάν συμφώνησε με τους στρατηγούς και για να παραμείνει στην εξουσία, παραχώρησε το Κουρδικό στο στρατό. Γι' αυτό έγινε και εκείνη η περίφημη δήλωση, ότι το ΡΚΚ είναι ο κοινός μας εχθρός".Σε όλες τις πρωτοβουλίες και τις κινήσεις που έγιναν για λύση, ανταποκρίθηκα θετικά"Εγώ ανταποκρίθηκα θετικά σε κάθε κίνηση που έγινε για να βρεθεί λύση. Έγραψα από εδώ στον πρόεδρο Γκιούλ μια επιστολή δέκα σελίδων, με προτάσεις για λύση. Το ίδιο έκανα και στην απολογία μου στον εισαγγελέα του 2ου Κακουργιοδικείου της Προύσας, όταν με εγκάλεσε και μου επέβαλε ποινή απομόνωσης. Σε κάθε κίνηση που έγινε για εξεύρεση λύσης, ανταποκριθήκαμε θετικά. Από τότε που ήρθα εδώ, στη φυλακή, είπα ότι θα βοηθήσω να βρεθεί λύση και καταβάλλω προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση. Αν με ρωτήσετε αν έχουμε κάνει λάθη στο θέμα της λύσης, θα έλεγα ότι έχουμε κάνει λάθος σε δυο περιπτώσεις. Τη μια φορά είχε έλθει και νοίκιασε διαμέρισμα στην πολυκατοικία που έμενα, στη Δαμασκό, ο στρατιωτικός ακόλουθος της Τουρκίας. Εμείς νομίσαμε ότι ήλθε για να βάλει βόμβα στο διαμέρισμά μας. Γι' αυτό δεν ξαναπήγαμε σε εκείνο το διαμέρισμα. Μετά σκέφθηκα ότι εκείνο το άτομο ίσως να ήλθε στη συγκεκριμένη πολυκατοικία ακριβώς για να ανοίξει ένας διάλογος. Σκέφτομαι ότι τότε, ίσως να σχολίασα και να εκτίμησα λανθασμένα εκείνη την κίνηση. Ίσως η περίπτωση εκείνη να ήταν μια ευκαιρία διαλόγου, μια ευκαιρία για τη λύση.Το άλλο λάθος ήταν το ότι αργήσαμε να απαντήσουμε στην επιστολή Οζάλ. Μετά το 1999, από τότε που ήλθα εδώ, όλοι γνωρίζουν ότι κατέβαλα και καταβάλω προσπάθειες για την εξεύρεση λύσης".H εκκρεμότητα και η μη επίλυση του Κουρδικού, είναι αποτέλεσμα της κρίσης στο εσωτερικό του κράτους"Ο Οζάλ δεν κατάφερε να λύσει το Κουρδικό και πέθανε ή τον σκότωσαν. Ο Ερμπακάν δεν κατάφερε να το επιλύσει, έχασε τις εκλογές, ο στρατός δεν κατάφερε να λύσει το Κουρδικό, ο Ετζεβίτ το ίδιο, ο Ερντογάν το ίδιο. Δεν μπορεί να το λύσει ο ένας, δεν μπορεί να το λύσει ο άλλος, αυτά είναι δείγματα της κρίσης που υπάρχει στο εσωτερικό του τουρκικού κράτους από τις αρχές του 1990. Εκτός αυτού, το 1995-1999 υπήρχε μια εσωτερική κρίση και στο εσωτερικό του ΡΚΚ. Κατέβαλα τεράστιες προσπάθειες για να βρω λύση σε εκείνη την κρίση που αντιμετωπίζαμε. Έλεγα στα μέλη μας, όταν πολεμάτε, να πολεμάτε σαν πραγματικοί μαχητές, αλλοιώς δεν υπάρχει νόημα. Παρόλες τις προσπάθειες που κατέβαλα, δεν μπορούσα να ξεπεράσω την κρίση. Όπως είναι γνωστό, υπήρχε το τρίγωνο του Ντιγιαρμπακίρ. Εκεί έγιναν πολλά, όχι μόνο προς τα έξω, αλλά και προς τα μέσα, στο εσωτερικό μας. Εκεί χάσαμε δεκάδες αξιόλογα στελέχη του κόμματός μας. Εκ των υστέρων είδαμε ότι υπεύθυνοι για εκείνες τις πράξεις ήταν άτομα και δυνάμεις εντός του ΡΚΚ που δεν ήθελαν τη λύση. Ήταν άτομα που είχαν σχέσεις με την ΕΡΓΕΝΕΚΟΝ και τον Βελή Κιουτσούκ."Στην Ευρώπη χωθήκαμε στο βάλτο"Το 1999, όταν κατάλαβα ότι πρέπει να φύγω από τη Δαμασκό, σκεφτόμουν νύχτα-μέρα ποιόν δρόμο έπρεπε να ακολουθήσουμε. Υπήρχαν μπροστά μου δυο επιλογές. Να πάω στο βουνό ή στην Ευρώπη. Δεν μπορούσα να αποφασίσω, προβληματίστηκα πολύ. Αν ρωτήσετε γιατί δεν πήγα στα βουνά, θα σας πω ότι σκέφθηκα την αντίδραση της Τουρκίας. Η Τουρκία θα μπορούσε να απογειώσει 300 αεροσκάφη και να βομβαρδίσει όλο το Κουρδιστάν, για να με σκοτώσει. Αυτό θα είχε τεράστιες συνέπειες και στο λαό. Θα βομβάρδιζαν τα πάντα, θα υπήρχαν τεράστιες απώλειες. Κάναμε έντονες συζητήσεις γύρω από τον διπλωματικό και τον πολιτικό αγώνα και έτσι πήρα την απόφαση να πάω στην Ευρώπη. Μίλησα με Έλληνες υπευθύνους για το θέμα της διπλωματικής και της πολιτικής λύσης και για να μπορέσω να εργαστώ πάνω σε αυτό το θέμα πήγα στην Ευρώπη. Όταν όμως έφθασα στην Ευρώπη αντιλήφθηκα ότι δεν υπήρχαν κατάλληλες συνθήκες για κάτι τέτοιο. Έτσι χώθηκα σε ένα βάλτο και τελικά βρέθηκα εδώ πέρα."Αυτό που γίνεται δεν είναι επανάσταση, είναι μια οργανωμένη, δημοκρατική λαϊκή αντίδραση"Eγώ συνεχίζω να καταβάλλω προσπάθειες για εξέυρεση λύσης και από εδώ που βρίσκομαι. Αν έλθει κάποιος κρατικός αξιωματούχος και συνομιλήσει μαζί μου, κανείς δεν έχει να χάσει τίποτα. Εγώ δεν έχω καμία απαίτηση για βαθμούς, θέση ή οτιδήποτε άλλο, ας είναι οποιοσδήποτε αξιωματούχος. Το σημαντικό για μένα είναι να βρεθεί μια δημοκρατική και έντιμη λύση. Αν γίνουν κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση, αν δεν θέλουν να μιλήσουν μαζί μου, ας μιλήσουν με τον Μπαρζανί, τον Ταλαμπανί, το Κόμμα Δημοκρατικής Τουρκίας (DTP). Αρκεί να γίνουν βήματα για την εξεύρεση λύσης. Όμως θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο κουρδικός λαός έκανε τις επιλογές του για τη λύση. Αυτό δεν μπορούν να το αγνοήσουν. Ο λαός λέει για μένα ότι είμαι η τιμή και η υπερηφάνεια του κουρδικού λαού. Και φυσικά είμαι η περηφάνεια του κουρδικού λαού. Δεν το λέω για να επαινέσω τον εαυτό μου. Απλά, είναι φανερό ότι έχω να παίξω ένα ρόλο για τη λύση. Τα τελευταία γεγονότα και οι αντιδράσεις του λαού αυτό δείχνουν. Ακόμα και οι γυναίκες την περίοδο αυτή υπαρασπίζονται την περηφάνεια τους. Σε αυτές τις διαδηλώσεις υπάρχουν και πολλές γυναίκες. Ο λαός μας βγήκε στους δρόμους, επαναστάτησε για τα δικαιώματά του. Αυτά που συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα είναι κάτι που ξεπερνά την επανάσταση. Στην επανάσταση ο κόσμος βγαίνει ασύντακτος στους δρόμους, χωρίς συγκεκριμένα αιτήματα και στόχους. Ενώ αυτά που γίνονται τώρα είναι οργανωμένες, αποφασιστικές, συντονισμένες, δημοκρατικές αντιδράσεις, όχι επανάσταση. Εγώ δεν κάλεσα από εδώ το λαό να αντιδράσει. Αυτό είναι απόφαση του ίδιου του λαού, γι' αυτό και δεν κάνω έκκληση να σταματήσουν τις αντιδράσεις. Την απόφαση που πήραν και τις διαδηλώσεις που κάνουν τις βρίσκω σωστές και τις χαιρετίζω. Εάν ο λαός μας εντείνει τις δημοκρατικές του αντιδράσεις και υψώσει τη φωνή του, τότε αυτή ίσως να φθάσει και στα αυτιά της κυβέρνησης και αν το ζητήσει ο λαός μας, τότε μπορώ να μεσολαβήσω για να βρεθεί λύση. Αν ο λάος μας ανοίξει έναν δρόμο για διάλογο και με καλέσει να κάνω το διαμεσολαβητή, τότε θα συμμετέχω και γώ σε αυτή τη διαδικασία. Σε αυτή την περίπτωση, θα κάνω ό,τι είναι δυνατό για να υπάρχει ένας έντιμος και ουσιαστικός διάλογος. Αν υπάρχει ένας ουσιαστικός διάλογος, τότε είμαι έτοιμος για να εργαστούμε για τη λύση. Θα δουλέψω με όλη μου τη δύναμη για να βρεθεί μια έντιμη λύση".Το ΡΚΚ ζει την πιο δυνατή του περίοδο"Απευθύνω από εδώ έκκληση στον Ερντογάν. Η Τουρκία βυθίζεται σταδιακά σε μια πολύ σοβαρή κρίση. Θα πτωχεύσει όπως η Ισλανδία. Δεν το αντιλαμβάνονται. Τα επιτόκια πήγαν πάνω από 20%. Η Τουρκία έχει τα υψηλότερα επιτόκια στον κόσμο, δεν διοικείται έτσι μια χώρα. Είναι σε κρίση, τους επηρεάζει βαθειά, όμως το κρύβουν. Αυτή η κρίση είναι σοβαρότερη από του 2000, τα θεμέλιά της βρίσκονται στα χρόνια του '90. Όμως αυτό δεν το βλέπουν ή κάνουν ότι δεν το βλέπουν και το κρύβουν......Από την άλλη πλευρά, το ΡΚΚ θα επεκτείνει τον πόλεμο. Αυτό δεν το λέω εγώ, είναι δική τους απόφαση. Σε αυτή την απόφαση δεν έχω κάποιο ενεργητικό ρόλο. Το ΡΚΚ πήρε τη δική του απόφαση, εγώ δεν λέω κάντο ή μην το κάνεις. Είμαι ένας κρατούμενος που ζω κάτω από πολύ κακές συνθήκες. Κάτω από τέτοιες συνθήκες δεν μπορώ να επηρεάσω τις αποφάσεις του λαού και του ΡΚΚ. Η απόφαση του ΡΚΚ έχει το εξής νόημα. Το ΡΚΚ ζει την πιο δυνατή του περίοδο. Λέει ότι έχει τη δύναμη να διεξάγει έναν συστηματικό, συντονισμένο πόλεμο ανταρτών. Οι συμμετοχές νέων στο ΡΚΚ είναι πολλές, στρατολογούνται νέοι από το Ιράν, τη Συρία, το Ιράκ, την Τουρκία. Αν ενταθεί ο πόλεμος, θα υπάρξουν ομάδες και δυνάμεις που θα το υποστηρίξουν. Το ΡΚΚ έχει τους δικούς του συμμάχους, στους οποίους θα προστεθούν και άλλοι. Εγώ το λέω επειδή ξέρω το ΡΚΚ. Αν ενταθεί ο πόλεμος, η Τουρκία θα συρθεί σε ένα χάος, κανείς δεν θα ωφεληθεί από αυτό. Από το 2004 μέχρι το 2008 έχασαν τη ζωή τους δεκάδες άνθρωποι, ποιός ωφελήθηκε από αυτό; Ο κ. Ερντογάν πρέπει να προσέξει. Τον προειδοποιώ για τον επερχόμενο κίνδυνο και του προτείνω λύσεις για να τον ξεπεράσουμε. Αν δεν ανοίξει ένας έντιμος διάλογος, εγώ δεν μπορώ να κάνω τίποτα. Το ΡΚΚ και ο λαός θα λάβουν και θα υλοποιήσουν τις δικές τους αποφάσεις.Προσπαθούν να μου σπάσουν το ηθικό"Τα προβλήματα στο κελί μου συνεχίζονται, η ψυχολογική πίεση συνεχίζεται, προσπαθούν να μου σπάσουν το ηθικό. Το ηθικό μου δεν μπορούν να μου το σπάσουν εύκολα, γιατί παίρνω δύναμη από τον ίδιο μου τον εαυτό. Και πάλι δεν μου δίνουν τακτικά τις εφημερίδες. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί μου συμπεριφέρεται έτσι η διοίκηση. Μπορώ να τηρήσω μια στάση, να αντισταθώ μέχρι τέλους, όπως οι κρατούμενοι στις φυλακές του Ντιγιαρμπακίρ, όπως ο σύντροφος Κεμάλ Πιρ και άλλοι σύντροφοι, των οποίων τη στάση τιμώ. Όμως έχω ιστορικές ευθύνες. Αν βγω νεκρός από αυτή τη φυλακή, δεν θα κερδίσει κανένας. Τουναντίον, θα γίνουν μεγάλες ταραχές, θα προκληθεί χάος. Έτσι έλαβα μια ιστορική απόφαση, δεν θα δώσω εγώ τέλος στη ζωή μου με τη δική μου θέληση. Παρά τις πιέσεις που δέχομαι, θα συνεχίσω να έχω μια υπεύθυνη στάση. Έχω αποφασίσει να μην αφαιρέσω από μόνος μου τη ζωή μου, αυτό να γίνει γνωστό. Αν γίνει κάτι με τη ζωή μου, να ξέρετε ότι θα γίνει παρά τη θέλησή μου. Εγώ δεν φοβάμαι το θάνατο. Ο θάνατος από όπου και αν προέλθει, δεν με φοβίζει, όμως έχω ιστορικές ευθύνες απέναντι στο λαό μου, πρέπει να ζήσω για να τις φέρω εις πέρας. Άρχισα πάλι να χρησιμοποιώ τα φάρμακα που μου δίνουν. Έχω προβλήματα με το εντερικό, έχω φαγούρες και έχουν βγει κάποιοι λεκέδες στο σώμα μου."Η δίκη της ΕΡΓΕΝΕΚΟΝ έχει μετατραπεί σε θέαμα"Η δίκη της ΕΡΓΕΝΕΝΚΟΝ δεν είναι μια πραγματική δίκη, με την ουσιαστική έννοια του όρου. Αφού δεν θα εξεταστούν οι ανεξιχνίαστες δολοφονίες των Κούρδων, το μόνο που θα γίνει θα είναι ένα σόου.Χαιρετώ από εδώ όλους τους φίλους στην Ευρώπη και την Τουρκία. Θεωρώ σημαντικές τις προσπάθειες που καταβάλλουν για την εξεύρεση λύσης άνθρωποι του πνεύματος και των γραμμάτων στην Τουρκία.Χαιρετώ τους σοσιαλιστές στη Γερμανία και την Ευρώπη. Πρέπει να γνωρίζουν αυτά που γίνονται εδώ (στη φυλακή) και στην Τουρκία.Το κάθε χωριό (στο Κουρδιστάν) να κάνει δενδροφύτευση σε εκτάσεις που διαθέτει. Να γίνει δενδροφύτευση στο όρος Τζούντι (Cudi Dağı). Να κάνουν δενδροφύτευση και να την αφιερώσουν στον Νώε. Όλα τα χωριά να κάνουν δενδροφυτεύσεις.Το ξαναλέω: Θα συνεχίσω από εδώ που είμαι να τηρώ υπεύθυνη στάση. Χαιρετώ όλο το λαό μας, ειδικά τις γυναίκες μας και τους συντρόφους μας στη φυλακή."

Δεν υπάρχουν σχόλια: